استانداردهای گریتینگ

استانداردهای گریتینگ فلزی و گالوانیزه کردن آن

استانداردهای گریتینگ کدام است؟ گریتینگ جزء آن دسته از محصولاتی می باشد که توانسته است جای خود را در بین محصولات پرکاربرد باز کند.

گریتینگ به دلیل شکل خاص و منحصر به فردش این توانایی را دارد که به راحتی نور و هوا را از خود عبور دهد و شاید همین ویژگی باعث شده است که از گریتینگ در مکان های مختلفی مانند پوشش کانال های آب، کفپوش حمام و استخر، کف آشپزخانه های صنعتی و خانگی، صنایع پتروشیمی، ساختمان سازی و شهر سازی و خیلی از جاهای دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

اما شما به عنوان یک مصرف کننده باید از استاندارد بودن گریتینگ مطمئن هستید چرا که اگر گریتینگ به صورت استاندارد ساخته نشود آنگونه که باید و شاید نمی تواند وظیفه خود را انجام دهد.

اما اینکه گریتینگ استاندارد چیست؟ و یا استانداردهای گریتینگ چه استاندارد های هستند موضوعی است که ما در این مقاله تحت عنوان بررسی استاندارد های گریتینگ به آن پرداخته ایم.پس اگر شما تمایل به کسب اطلاعات در این زمینه هستید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

گریتینگ چیست؟

بهتر است در این قسمت از مقاله و قبل از اینکه به بررسی استانداردهای گریتینگ بپردازیم، ابتدا به صورت جامع و کامل بدانیم که گریتینگ چیست؟

گریتینگ نوعی از شبکه فولادی و فایبرگلاس می باشد که استانداردهایی را دارا بوده و دارای ویژگی های می باشد  بعضی از این ویژگی ها شامل عبور نور و هوا، مقاومت بالا، زیبایی ظاهری و همچنین قیمت مناسب در مقایسه با گزینه های مشابه می باشد، که یکی از پرکاربرد ترین انتخاب ها به منظور پوشش کف و پله های ساختمان های شهری و کارخانه ها می باشد.

استاندارد گریتینگ انواع مختلفی دارد که این صفحات مشبک فلزی را با استفاده از تسمه یا میلگرد بر اساس آن استاندارد ها تولید می کنند. به عنوان مثال گریتینگ تسمه در تسمه، گریتینگ تسمه در چهار پهلو و گریتینگ تسمه در میلگرد گریتینگ های استاندارد از لحاظ ساختاری می باشند.

تولید و استاندارد های گریتینگ در ایران

معمولاً گریتینگ های که در ایران تولید می شوند از نوع گریتینگ فلزی می باشند. که روش ساخت آنها جوش CO2 میباشد. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که گریتینگ ها به روش جوش CO2 ساخته می‌شوند و یا به روش الکتروفورج تولید می شوند.

برای گریتینگ های که در داخل کشور و با جوش CO2ساخته می شوند، هنوز استانداردهای جامع ای به ثبت نرسیده است. شاید به همین دلیل بسیاری از این سازندگان و تولید کنندگان در داخل کشور با معیارهای استاندارد جهانی پروسه تولید خود را انجام می دهند.

هر چند که خوشبختانه شرکت‌های داخلی  توانسته اند تاییدیه بازرسان فنی شرکت های بازرسی را برای محصولات خود بگیرند.

گالوانیزه کردن گریتینگ

شاید بتوانیم بگوییم که یکی از استانداردهای گریتینگ گالوانیزه کردن گریتینگ می باشد. تولید و گالوانیزه کردن گریتینگ تابع استانداردهای جهانی که گریتینگ می باشد. در بحث گالوانیزه کردن گریتینگ تمامی قطعات صنعتی بر اساس استانداردها و اصول های بین المللی صورت می‌گیرد، ساخت گریتینگ ها بر اساس  استاندارد  ANSI MBG 531 & 532 تولید و آبکاری می شود. استاندارد ANSI MBG 531 مختص تلرانس ابعادی و نصب گریتینگ های سبک می باشد.

استانداردهای گریتینگ فلزی

به شکل کلی گریتینگ ها بر اساس متریال و موادی که با آن ساخته می شوند به دو دسته گریتینگ های فلزی و گریتینگ های پلاستیکی تقسیم می شوند.

که هر کدام دارای استانداردهای مخصوص خود می باشند. در مورد استانداردهای گریتینگ فلزی باید بگوییم که به مانند تمام محصولات برای گریتینگ نیز استانداردهای وجود دارد، که سازندگان و تولیدکنندگان در تولید محصولات شان از آن استفاده می کنند. هرچند که مجموعه گسترده از استانداردهای گریتینگ وجود دارد.

دو استانداردی که معمولاً در ساخت گریتینگ از آن ها استفاده می‌شود استانداردهای موسسه استانداردهای ملی آمریکا یا همان (ANSI) و مؤسسه آلمانی یا (DIN) می باشد.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که استاندارد های موسسه آلمانی یا همانDIN با حروف A تا F تقسیم بندی میشوند. این در حالی است که طبقه بندی یا دسته بندی های مؤسسه ملی آمریکا یا همان ANSI شرح یا توصیف کننده نوع و شکل کاری و توانمندی های هستند که گریتینگ فلزی باید داشته باشد.

به شکل کلی استانداردهای موسسه ملی آمریکا به پنج دسته و یا گروه سبک، متوسط، سنگین، فوق سنگین و وظایف ویژه تقسیم می شوند. باید توجه داشته باشید که این تقسیم بندی بر اساس تحمل وزن می باشد.

امیدواریم که با مطالعه این مقاله اطلاعات کافی در مورد استانداردهای گریتینگ به دست آورده باشید.

منبع : ویکی پدیا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *