مزایا و معایب استفاده از گریتینگ در پروژه‌های ساختمانی

مزایا و معایب استفاده از گریتینگ در پروژه‌های ساختمانی

استفاده از گریتینگ در پروژه‌های ساختمانی به منظور بهبود و ارتقاء زیرساخت‌ها و فضاهای مختلف ساختمانی جایگاه ارزشمندی دارد. در این محتوا، قصد داریم مزایا و معایب گریتینگ در پروژه‌های ساختمانی را مورد بررسی قرار دهیم.

معرفی گریتینگ

گریتینگ یا صفحات مشبک فلزی، نوعی ساختار فلزی از جنس فولاد یا فایبرگلاس هستند. این نوع سازه با ویژگی‌هایی همچون مقاومت بالا، قابلیت عبور نور و هوا، زیبایی ظاهری و همچنین قیمت کمتر نسبت به گزینه‌های مشابه، به عنوان یکی از پرکاربردترین انتخاب‌ها برای پوشش کف و پله‌های کارخانه‌ها و ساختمان‌های شهری مورد توجه قرار دارند.

این صفحات مشبک فلزی از موادی همچون تسمه و میلگرد تهیه می‌شوند و در انواع، گریتینگ تسمه در تسمه، تسمه در میلگرد، تسمه در چهارپهلوی تابیده، تولید و به بازار عرضه می شوند. در این میان، گریتینگ های تسمه در میلگرد به دلیل وزن کم نسبت به گریتینگ تسمه در تسمه و همچنین سرعت بالاتر در فرآیند تولید، کاربردهای بیشتری دارند. اجزای کلی در ساختار گریتینگ عبارتند از:

1- تسمه باربر

 تسمه‌ای است که وزن و فشار بار وارده را تحمل می‌کند و بر روی ساپورت‌های دو طرف قرار می‌گیرد.

2- رابط (تسمه، میلگرد یا چهارپهلو)

 عنصری از سازه است که در جهت عمود بر تسمه‌های باربر نصب می‌شود و وظیفه آن حفظ چشمه‌ گریتینگ و جلوگیری از اعوجاج شکل هندسی آن است.

3- چشمه (مشبندی گریتینگ)

 نشان دهنده فاصله‌ بین تسمه‌های باربر و رابط می باشد. این فاصله معمولاً با دو عدد مشخص می‌شود:  X و Y .عدد اول X میزان فاصله بین تسمه‌های باربر و عدد دوم Y فاصله بین رابط‌ها از یکدیگر است. تمامی این اندازه‌گیری‌ها طبق استاندارد ISO به میلیمتر اندازه‌گیری می‌شوند.

کاربرد گریتینگ ها در ساختمان سازی

با توجه به تغییرات در شهرسازی و افزایش جمعیت، استفاده از گریتینگ گالوانیزه در این روزها به یک ضرورت مهم تبدیل شده است. با توجه به افزایش ارتفاع ساختمان‌ها، به ویژه در برج‌های اداری و مسکونی، ساخت پله‌های فراری واجب است.

در اجرا کردن چنین پروژه هایی، استفاده از گریتینگ گالوانیزه برای ساخت کف پله‌های فلزی و پاگرد آن، علاوه بر ایجاد زیبایی، یک وسیله استاندارد و مطمعن محسوب می شود.

به علاوه، در برج‌هایی با نمای شیشه‌ای که نیازمند نظافت دوره‌ای پنجره‌ها هستند، استفاده از گریتینگ گالوانیزه به عنوان زیرپایی با دستک، به منظور سهولت انجام کار نظافت و افزایش امنیت کارگران خدمت مفید را ارائه می­دهد.

استفاده از گریتینک ها برای محافظت از  در و پنجره‌های در دسترس، پل‌های ورودی و پارکینگ ساختمان، پوشش کانال‌های آب و فاضلاب، هندریل و ایجاد سقف کاذب در مراکز تجاری و اداری نیز رایج است.

مزایا و معایب گریتینگ در پروژه‌های ساختمانی

استفاده از گریتینگ در پروژه‌های ساختمانی، مزایا و معایب متعددی دارد. عمده ترین مزایای گریتنگ ها عبارتند از:

  • افزایش ایمنی و امنیت 

سطح خشک و غیر لغزنده گریتینگ، در نقاطی که احتمال ریزش و لغزش وجود دارد، محیط امنی را برای کاربران فراهم می‌کند.

  • زیبایی و طراحی مناسب 

تنوع در طرح و نوع گریتینگ، ضمن ایجاد هماهنگی با فضای اطراف، می‌تواند به زیبایی و استایل شکیل ساختمان کمک کند.

  • مقاوت بالا در برابر عوامل محیطی

 گریتینگ­ها در شرایط محیطی متنوع، مانند محیط‌های مرطوب و حتی محیط‌هایی که در معرض عوامل شیمیایی و جوی متفاوت قرار دارند، قابل استفاده هستند.

  • قابلیت انعطاف پذیری

 گریتینگ به راحتی قطع می شود و شکل‌ دادن به آن نیز راحت است. به علاوه، اندازه‌ها و ابعاد مختلف آن، شرایط استفاده های متنوع از آن را در پروژه های مختلف ساختمانی آسان­تر می کند.

  • قابلیت بازیافت پذیری

 ماده اولیه گریتینگ عنصری بازیافت پذیر است و می تواند به چرخه محیط زیست برگردد و در قالب ابزاری متفاوت خدمت رسانی کند.

اگرچه امتیازات مثبت ارزشمندی را برای گریتینگ ها برشمردیم؛ اما باید توجه داشته باشیم که این وسیله پرکاربرد می تواند معایبی نیز داشته باشد و بهتر است قبل از استفاده، کاستی ها آن را بشناسیم:

  • هزینه نسبتا بالا

 در مقایسه با برخی روش‌های مشابه، هزینه استفاده از گریتینگ به خصوص در پروژه‌های بزرگ ممکن است بیشتر باشد.

  • نیاز به نگهداری و نظافت منظم 

سطوح ناهموار و متراکم گریتینگ ها به راحتی آلودگی های محیطی را جذب می کنند و رسوبات این آلودگی­ها سطح سازه را نازیبا نشان می­دهند؛ بنابراین، نیاز به نظافت دوره ای دارند.

  • حساسیت به زنگ زدگی و سایش 

در برخی موارد، گریتینگ‌ها ممکن است به زنگ زدگی و سایش حساس باشند و نیاز به تعویض و یا رنگ‌آمیزی داشته باشند.

سخن آخر

گریتینگ به عنوان یک راهکار چندمنظوره با ویژگی‌هایی همچون افزایش ایمنی، طراحی زیبا، مقاومت در برابر عوامل محیطی، انعطاف پذیری و بازیافت پذیری، به ساختمان‌ها ارزش افزوده می‌دهد. با این حال، هزینه نسبتاً بالا، نیاز به نظافت منظم و حساسیت به زنگ زدگی و سایش از معایب استفاده از این تکنولوژی محسوب می‌شوند. بنابراین، انتخاب استفاده از گریتینگ در پروژه‌های ساختمانی باید با دقت و شناخت کامل از مزایا و معایب آن انجام شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *