گریتینگ آشغالگیر

گریتینگ آشغالگیر

 

در یک نگاه آماری مشخص می‌شود که همه افراد برای یک بار هم شده  محصولی به نام گریتینگ را دیده اند. ولی شاید افراد محدودی باشند که در مورد گریتینگ اطلاعاتی داشته باشند. حتماً شما هم در شهر و محل زندگی خود فاضلاب‌هایی را دیده اید. که به وسیله یک پوشش توری فلزی محافظت می‌شود. که آن توری وظیفه دارد مانع ورود آشغال به کانال و فاضلاب شود. به آن توری آشغال گیر می گویند. امروزه از گریتینگ برای جلوگیری از ورود آشغال استفاده می شود. ما در این مقاله قرار است که به بررسی گریتینگ آشغالگیر بپردازیم. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

 

گریتینگ چیست؟

 

گریتینگ نوعی شبکه فولادی یا فایبرگلاس می باشد. که با داشتن ویژگی هایی مانند مقاومت بالا و امکان عبور نور و هوا و البته داشتن زیبایی ظاهری و قیمت کم نسبت به گزینه های مشابه به عنوان یکی از پر کاربردترین انتخابات جهت پوشش کف و پله کارخانه ها و ساختمان های شهری و خیلی از موارد از جمله آشغالگیر شناخته می شود.

گریتینگ یا همان صفحات مشبک یا شبکه ای فلزی به وسیله تسمه یا میلگرد تولید می شود. برای مثال گریتینگ تسمه در تسمه، گریتینگ تسمه در میلگرد و گریتینگ تسمه در چهار پهلوی تابیده شده انواع گریتینگ ها می باشند. ولی گریتینگ تسمه در میلگرد بیشترین کاربرد و تولید را دارد. دلیل این امر هم وزن کم این نوع از گریتینگ و مقاومت یکسان با سایر گریتینگ ها می باشد. از دیگر ویژگی های این نوع گریتینگ سرعت بالای تولید این گریتینگ ها می باشد.

گریتینگ چه گریتینگ آشغالگیر باشد و یا چه گریتینگ پله ای تفاوتی ندارد. در هر صورت ساختاری مشابه دارند که از اجزایی تشکیل می شوند اجزای گریتینگ عبارتند از:

 

تسمه باربر

 

تسمه باربر به تسمه ای می گویند که بار وارد را تحمل می‌کند و بر روی ساپورت های دو جناح مستقر می شود.

 

رابط

 

رابط عموماً در جهت عمود بر تسمه های باربر قرار میگیرد و وظیفه آن حفظ چشمه گریتینگ و عدم تغییر شکل هندسی گریتینگ می باشد.

 

چشمه یا مش بندی

 

فاصله بین تسمه های باربر و رابط از یکدیگر را چشمه یا مش بندی می گویند که معمولاً به وسیله ۲ عدد x و y نشان داده می شود.

 

گریتینگ آشغالگیر چیست؟

گریتینگ آشغالگیر

 

یکی از نمونه‌ کاربرد های گریتینگ گریتینگ آشغالگیر می باشد. امروزه با استفاده از تجهیزات پیشرفته مدرن و بهره گیری از دانش و تجربه متخصصین بهترین نوع گریتینگ های آشغالگیر تولید می شوند. در مورد کاربرد آشغالگیر گریتینگ یاگریتینگ آشغالگیر باید بگوییم از این محصول به منظور جلوگیری از مسدود شدن مسیر کانال های فاضلاب و آب استفاده می شود. چرا که ممکن است کانال های آب و فاضلاب بر اثر جسم خارجی و ورود آشغال به مجرای زیرزمینی مسدود شوند، به همین خاطر با استفاده از گریتینگ آشغالگیر مانع ورود آشغال به کانال ها می شوند.

به شکلی می توانیم بگوییم که گریتینگ آشغالگیر وظیفه دارد تا با ممانعت از ورود آشغال ها به داخل کانال ها مانع انسداد مسیر کانال ها شود. یکی از بهترین و پرکاربردترین گریتینگ آشغالگیر گریتینگ های تسمه در میلگرد می باشد. به دلیل محبوبیت و بهتر بودن این نوع گریتینگ آشغالگیر این است که بار وزنی زیادی بر روی گریتینگ نخواهد بود پس نیاز به طراحی و ساخت گرینیت با ظرفیت تحمل بالا نمی باشد. یکی دیگر از ویژگی های مهم این نوع از گریتینگ آشغالگیر صفحه اقتصادی این محصول می باشد.

نکته

نکته قابل توجه اینکه در هنگام ساخت گریتینگ آشغالگیر باید به آن توجه شود این است که مش بندی یا چشمه گریتینگ آشغالگیر باید بالا باشد تا بر اثر زباله های کوچک و ریز که امکان حرکت را دارند مسیر مسدود نشود.

همچنین زمانی که فواصل مش بندی زیاد باشد به تعداد تسمه و میلگردهای کمتری برای طراحی ساخت احتیاج می‌باشد. و همین موضوع باعث می شود که وزن این نوع از گریتینگ و همینطور هزینه تولید آن کاهش یابد. در مورد طراحی گریتینگ های آشغالگیر باید بگویم که این نوع گریتینگ ها با مشخصات فنی خاص خود و همچنین ابعاد و اندازه های مختلف طراحی و ساخته می شوند.

از این نوع گریتینگ می توان در مناطق مختلف صنعتی و مسکونی استفاده کرد به این نکته توجه داشته باشید. که بر اساس شرایط محیطی امکان تغییر جنس مواد اولیه ساخت گریتینگ وجود دارد.

 

امیدواریم که با خواندن این مقاله در سایت مشبک پردازان اطلاعات کافی در مورد گریتینگ آشغالگیر به دست بیاورید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *