کاربرد گریتینگ در نمای ساختمان

کاربرد گریتینگ در نمای ساختمان

 

امروزه برخلاف گذشته نمای ساختمان از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. در گذشته بیشتر تمرکز کارفرمایان و معماران بر فضای داخلی خانه و ساختمان بود. اما امروزه اگر اهمیت نمای ساختمان از اهمیت معماری داخلی ساختمان بیشتر نباشد کمتر نیست. به همین دلیل و برای داشتن یک نمای ساختمان زیبا و با کیفیت از متریال های مختلفی استفاده می شود. یکی از متریال هایی که در نمای ساختمان نقش دارد گریتینگ می باشد. ما در این مقاله به صورت کلی در مورد کاربرد گریتینگ در نمای ساختمان اطلاعاتی در اختیار شما قرار می دهیم پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

 

گریتینگ گالوانیزه

 

این روزها کارشناسان با توجه به بررسی  محاسن استفاده از گریتینگ و شکل ظاهری این متریال به این نتیجه رسیده اند. که این قطعه صنعتی می تواند کمک شایانی به فضای شهری و مشخصاً نمای ساختمان ها کند.به همین دلیل خیلی از پیمانکاران و معماران به منظور تکمیل بخش های مختلف ساختمان ازجمله نمای ساختمان از گریتینگ گالوانیزه استفاده می کنند.

اگر بخواهیم از لحاظ لغت گریتینگ را مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم که گریتینگ در لغت به معنای درپوش می باشد. گریتینگ سازه مشبکی شکل و بسیار سخت می باشد که به دلیل توان باربری بسیار بالایی که دارد معمولاً از آن در پروژه های شهری و پروژه های سنگین صنعتی استفاده می شود.

معمولاً گریتینگ ها به دو شکل فلزی و غیر فلزی ساخته می شوند. گریتینگ های کامپوزیت فایبر کلاس، upvc و پلی پروپلین از انواع غیر فلزی گریتینگ ها می باشند. از طرفی گریتینگ های فولاد ، چدن و گالوانیزه از انواع فلزی گریتینگ به شمار می آیند. معمولاً در نمای ساختمان از گریتینگ گالوانیزه استفاده می شود. گریتینگ گالوانیزه همان گریتینک های فولادی معمولی می باشند. که پس از ساخت، آنها را به منظور بالا بردن مقاوت و همچنین زیباتر کردنشان آن را به وسیله گالوانیزه گرم و پوشش می دهند. به این نوع گریتینگ، گریتینگ گالوانیزه گویند.

 

کاربرد گریتینگ در نمای ساختمان

کاربرد گریتینگ در نمای ساختمان

 

در مورد کاربرد گریتینگ در نمای ساختمان باید بگوییم که عمده ترین کاربردی که گریتینگ در نمای ساختمان دارد پوشش دهی نمای خارجی ساختمان می باشد. که باعث زیباتر شدن و البته  مقاوم تر شدن نمای خارجی ساختمان می شود. همچنین اگر نمای ساختمانی نیاز به پله های فلزی داشته باشد با بهره گیری از گریتینگ می‌توانند پله های نمای ساختمان را به بهترین شکل ممکن تعبیه کنند. بجز  استفاده و کاربرد گریتینگ در نمای خارجی ساختمان از گریتینگ برای کفپوش پله ها، راهروها، کفپوش خانه و پله های اضطراری نیز استفاده می شود.

 

ساختار گریتینگ یا اجزای تشکیل دهنده گریتینگ

 

در ادامه بحث کاربرد گریتینگ در نمای ساختمان لازم است که به بررسی ساختار یا اجزای تشکیل دهنده گریتینگ بپردازیم.

گریتینگ از اجزای مختلفی تشکیل شده است که مهمترین آنها عبارتند از:

 

تسمه باربر

 

تسمه باربر یکی از مهم‌ترین اجزا و بخش های تشکیل دهنده گریتینگ می باشد. وظیفه این قسمت این است که بر میزان باربری شبکه و مقاومت کشش تاثیرگذار باشد. محل نصب و نوع تسمه ها با توجه به نوع استفاده آن و بنا بر درخواست مشتری می تواند کاملا متفاوت باشد. آنچه که بر میزان استحکام گریتینگ ها تاثیر گذار می باشد طول تسمه و ضخامت آن است.

 

رابط

 

به منظور جلوگیری از تغییر شکل هندسی شبکه از رابط استفاده میشود. باید بدانید که نحوه قرارگیری رابط و تسمه به این صورت است که این دو به صورت عمودی بر یکدیگر متصل می باشند. وظیفه رابط در گریتینگ تنها افزایش شکل ظاهری این وسیله می باشد و فاصله بین آنها در میزان مقاومت شبکه تاثیر گذار نیست.

 

نگهدارنده

 

از دیگر اجزای گریتینگ نگهدارنده می باشد. که وظیفه ثابت نگه داشتن تسمه بر عهده این بخش است. در مورد تاثیر گذاری نگهدارنده در شبکه باید بگوییم که نگهدارنده هیچگونه تاثیری در توان باروری شبکه ندارد. معمولاً نگهدارنده ها اشکال مختلفی مانند میلگرد، نیم تسمه و تسمه دارند.

 

چشمه یا مش بند

مش بند یا چشمه فاصله بین تسمه های باربر و رابطه ها را تشکیل می دهد. به شکل کلی هر چقدر که فاصله بین تسمه های باربر کمتر باشد استحکام شبکه نیز بیشتر می‌شود. چیزی که بر تعیین میزان فواصل در گریتینگ تاثیر گذار می باشد در نظر گرفتن میزان استحکام شبکه است. مش بندی یا چشمه می تواند در وزن گریتینگ تاثیرگذار باشد.

 

امیدواریم که با خواندن این مقاله در سایت مشبک پردازان اطلاعات کافی در مورد گریتینگ و کاربرد گریتینگ در نمای ساختمان به دست آورده باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *