گریتینگ فایبرگلاس روکش دار

گریتینگ فایبرگلاس روکش دار | انواع گریتینگ با توجه به جنس

 

گریتینگ فایبرگلاس روکش دار چیست؟ امروزه یکی از محصولات صنعتی پرکاربرد که معمولاً در صنایع مختلف به عنوان کفپوش و فیلتر از آن استفاده می شود گریتینگ می باشد.

گریتینگ ها با توجه به ساختار و متریال مصرفی به انواع مختلف و گوناگونی تقسیم می شوند، که هر کدام در مکان های مجزا و با توجه به نوع ساخت و جنسشان مورد استفاده قرار می گیرند، به شکل کلی گریتینگ ها از نظر جنس به دو دسته گریتینگ فلزی و گریتینگ پلاستیکی یا غیر فلزی تقسیم می شوند. ما در این مقاله تصمیم داریم که به بررسی گریتینگ فایبرگلاس و مشخصاً گریتینگ فایبرگلاس روکش دار بپردازیم. پس تا پایان این مقاله با سایت مشبک پردازان همراه باشید.

گریتینگ چیست؟

در این قسمت از مقاله قبل از اینکه به بررسی گریتینگ فایبرگلاس روکش دار بپردازیم، ابتدا لازم است که بدانیم گریتینگ چیست؟

گریتینگ یک سازه صنعتی می باشد که در صنایع مختلف به عنوان درپوش از آن استفاده می شود.

این ماده در معنای لغوی به معنای مشبک می باشد اما معادل دقیق آن وجود ندارد و عموماً با همین نام شناخته می‌شود. گریتینگ معمولاً یک شبکه پنجره ای یا توری فلزی می باشد، که بر اساس اجزای تشکیل دهنده جنس و ظاهر به دسته های گوناگون تقسیم می شود.

که هر کدام کاربرد های منحصر به فرد خود را دارند. با توجه به اینکه گریتینگ یک شبکه توری می باشد این محصول قادر به عبور نور و هوا  می باشد. شاید به همین دلیل باشد که در اکثر موارد از گریتینگ استفاده می شود.

انواع گریتینگ با توجه به جنس

همانگونه که گفته شد گریتینگ ها براساس معیارهای مختلفی مانند، ظاهر ساختار و جنس به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند. به شکل کلی گریتینگ ها از لحاظ جنس به چند دسته تقسیم می شوند که گریتینگ آلومینیوم، گریتینگ گالوانیزه و گریتینگ فایبرگلاس از مهمترین آنها می باشد.

گریتینگ فایبرگلاس

برای اینکه شما بهتر متوجه گریتینگ فایبرگلاس روکش دار شوید ابتدا بهتر است که بدانید گریتینگ فایبرگلاس چیست؟

اگر شماهم نام گریتینگ کامپوزیت،  گریتینگGRP  و یا گریتینگ FRP به گوشتان خورد باید بدانید که منظور از همه این اسم ها گریتینگ فایبرگلاس می باشد. دلیل نامگذاری این محصول با نام گریتینگ کامپوزیتی استفاده از ترکیب رزین و الیاف در تولید و ساخت آن می باشد.

امروزه از گریتینگ فایبرگلاس که طرفداران زیادی نیز دارد در مکان های مختلفی استفاده می شود. این گریتینگ به خاطر خاصیت و مواد اولیه که دارد دارای مقاومت بسیار بالا در محیط های اسیدی، قلیایی و شیمیایی می باشد. همچنین گریتینگ فایبرگلاس در برابر ضربه نیز از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است.

انواع گریتینگ فایبرگلاس

گریتینگ فایبرگلاس به عنوان یکی از انواع گریتینگ ها خود دارای انواع مختلفی می باشد، که به صورت عمده به سه دسته اصلی تقسیم می شوند که هر کدام با توجه به نوع کاربری و محیط نصب ساخته و تولید می شوند.

این سه دسته عبارتند از گریتینگ مولد، گریتینگ پالترود و گریتینگ روکش دار که در واقع همگی گریتینگ فایبر گلاس می باشند.

گریتینگ روکش دار

گریتینگ پوشش دار یا همان گریتینگ روکش دار که با نام گریتینگ frp نیز نامگذاری و شناخته می‌شود، یکی از انواع گریتینگ و بهتر بگویم یکی از انواع گریتینگ فایبرگلاس می باشد.

این نوع از گریتینگ ترکیبی از گریتینگ های پالترود و مولد است، که معمولاً در مکان هایی که سطح مورد استفاده نیاز به پوشیده شدن داشته باشد ولی امکان استفاده از  گریتینگ های پالترود و مولد وجود نداشته باشد. مورد استفاده قرار می گیرد.

این نوع از گریتینگ به دلیل مقاومت بسیار بالایی که دارد می تواند، جایگزین مناسبی برای گریتینگ های فلزی باشد.

گریتینگ فایبرگلاس چه از نوع مولد باشد و یا چه از نوع پالترود و یا چه گریتینگ فایبر گلاس روکش دار میتواند به دلیل وجود الیاف شیشه به عنوان تقویت کننده که استحکام بسیار بالایی دارد، در مقابل بارهای ضربه ای استفاده شود.

همچنین این گریتینگ ها در برابر آتش سوزی، گرما، سرما، اسید و همچنین خوردگی مقاومت بسیار بالایی دارند. یکی دیگر از مزایای گریتینگ فایبرگلاس روکش دار عایق بودن آن در برابر الکتریسیته است. معمولاً از گریتینگ فایبرگلاس در صنایع غذایی، کارخانه ها و آزمایشگاه های شیمیایی، برق و الکترونیک و غیره استفاده میشود.

امیدوارم که با مطالعه این مقاله اطلاعات کافی در مورد گریتینگ فایبرگلاس و مشخصات گریتینگ فایبرگلاس روکش دار به دست آورده باشید.

منبع : ویکی پدیا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *