گریتینگ فایبرگلاس یا کامپوزیت

گریتینگ فایبرگلاس یا کامپوزیت

 

امروزه گریتینگ یا بهتر بگوییم گریتینگ ها به خوبی توانسته اند که جای خود را در بین محصولات پر استفاده باز کنند. و خیلی از افراد در صنایع مختلف به منظور انجام کارهای گوناگون از آنها استفاده می کنند. گریتینگ ها چه از لحاظ ساختاری و چه از لحاظ متریال مصرفی و یا جنسشان به دسته ها و انواع مختلف گریتینگ تقسیم می شوند. یکی از انواع پرکاربرد گریتینگ ها گریتینگ فایبرگلاس یا کامپوزیت می باشد. که ما در این مقاله مفصل در مورد این نوع از گریتینگ صحبت خواهیم کرد. اگر شما نیز مایل به کسب اطلاعات در مورد گریتینگ و مشخصاً گریتینگ فایبرگلاس هستید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

گریتینگ و انواع آن

 

برای اینکه راحت تر بتوانیم متوجه این شویم که گریتینگ فایبرگلاس یا کامپوزیت چیست لازم است که ابتدا اطلاعات کلی و جامع در مورد گریتینگ و انواع آن داشته باشیم.

 

گریتینگ یا همان درپوش یک محصول شبکه ای شکل و توری مانند می باشد که توسط تسمه و یا میلگرد به صورت پنجره ای و یا بهتر بگوییم تار و پود های طولی و عرضی در اشکال گوناگون ساخته می شود. گریتینگ این توانایی را دارد که به راحتی هوا و نور را از خود عبور دهد. و همین ویژگی باعث شده است تا در موارد مختلفی از گریتینگ استفاده شود. معمولاً گریتینگ را از لحاظ ساختاری و از لحاظ متریال اولیه به انواع گوناگونی تقسیم می‌کنند. که از مهمترین آنها می توان به گریتینگ چدن، گریتینگ استیل،گریتینگ مضرس، گریتینگ فولادی و گریتینگ کامپوزیت اشاره کرد.

 

گریتینگ فایبرگلاس یا کامپوزیت چیست؟

 

گریتینگ فایبرگلاس یا کامپوزیت یک نوع از سنگ ها می باشد. که ترکیبی از الیاف زرین است. این نوع از گریتینگ امروزه به صورت گسترده جای گریتینگ های فلزی را گرفته است. از مهمترین خصیصه و ویژگی های گریتینگ فایبرگلاس و کامپوزیت نسبت به گریتینگ های گالوانیزه و فلزی می توان به داشتن وزن سبک و البته مقاومت شیمیایی و محیطی بالای  این نوع از گریتینگ اشاره کرد. میتوانیم بگوییم که گریتینگ کامپوزیت که به  پلاستیکی نیز معروف هستند. به مانند سایر گریتینگ ها در مکان‌ها و محل‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع گریتینگ با توجه به ساختار و جنسی که دارند کاربردهای متفاوتی نیز دارند. معمولاً از گریتینگ فایبرگلاس یا کامپوزیت برای درپوش کانال های آب که وظیفه هدایت آب را برعهده دارند استفاده می شود.

 

انواع گریتینگ فایبرگلاس یا کامپوزیت

گریتینگ فایبرگلاس یا کامپوزیت

 

گریتینگ فایبرگلاس و کامپوزیت خود شامل انواع مختلفی می باشند. که از مهمترین آنها می توان به گریتینگ پلی پروپلین،پلی امید، پلی امید تقویت شده و یو پی وی سی اشاره کرد. باید توجه داشته باشید که اکثر این گریتینگ ها دارای روکش الاستومر می باشند. به جز این مورد گریتینگ فایبرگلاس یا کامپوزیت از لحاظ دیگری دسته بندی می شوند که از مهمترین آنها می توان به گریتینگ های مولد، گریتینگ های روکش دار و گریتینگ های پالترود اشاره نمود.

 

کاربرد گریتینگ فایبرگلاس یا کامپوزیت

 

به شکل کلی گریتینگ های گالوانیزه و فایبر گلاس در کنار گریتینگ های فلزی بیشترین کاربرد را در صنایع مختلف دارند. معمولاً از گریتینگ ها با توجه به نیاز و پیشرفت در شهرسازی، زیبا سازی معابر و خیابان ها استفاده می شوند. به جز این موارد از گریتینگ ها امروزه در صنعت پتروشیمی و پالایشگاه ها و همچنین سکوهای نفتی نیز استفاده می شود. گریتینگ کامپوزیت از آن دسته می باشد. که بجز این این موارد در مواردی دیگر  مانند صنایع غذایی، برق الکترونیک، مخابرات، فاضلاب شهری و آزمایشگاه شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

مزایای استفاده از گریتینگ فایبرگلاس

 

این نوع از گریتینگ دارای مزایای زیادی می باشد که مهمترین این مزایا عبارتند از:

استحکام بالا، عایق الکتریسیته بودن، مقاومت در برابر رطوبت، هزینه نصب پایین، نصب سریع، مقرون به صرفه بودن، وزن پایین و مقاومت بالا در برابر خوردگی همگی از مزایایی استفاده از گریتینگ فایبرگلاس می باشد.

 

سخن آخر

 

ما در این مقاله به بررسی گریتینگ و به صورت اختصاصی گریتینگ فایبرگلاس و کامپوزیت پرداختیم. گریتینگ فایبرگلاس و کامپوزیت یکی از گریتینگ های بسیار محبوب در بین مصرف کنندگان می باشد که دلایل این محبوبیت را در قسمت مزایای گریتینگ فایبرگلاس بیان کردیم. امیدواریم که شما با مطالعه این مقاله اطلاعات کافی در مورد این نوع به دست آورده باشید و بتوانید انتخاب درستی داشته باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *